Stress & Spanningsklachten

Wat is stress?

Stress is vrij vertaald de hoeveelheid spanning of druk die we ervaren.

Stress gezond of ongezond?

Stress of spanning is gezond, zolang er een overeenstemming is tussen de eisen die aan je worden gesteld of die je aan jezelf stelt en hetgeen je aankunt en/of beleeft aan te kunnen. Er is dan een evenwicht tussen de draaglast (de belasting) en de draagkracht (de belastbaarheid). Je kunt dat zien als een weegschaal die in balans is.

Een behapbaar verschil tussen draaglast en kracht is gezond. Dat houdt je in beweging, daagt je uit en geeft ook mogelijkheid tot groei. Het is dus niet erg om een keer onder spanning te staan, slecht te slapen, een meningsverschil te hebben of een avondje door te studeren.

Wanneer de balans te veel, te lang of te vaak ‘uit balans’ is, dan loop je wel een risico om spanningsklachten te krijgen. Stress kan zich dan vast zetten in je lichaam en je kunt er uiteindelijk zelfs ziek van worden.

Stress en spanningsklachten

Stressklachten

  • Lichamelijke

Spierspanningen – pijnen – hoge bloeddruk – hyperventilatie – vermoeidheid – duizeligheid – maag, darm, buikklachten – zweten.

  • Emotionele stressreacties

Snel geprikkeld of emotioneel – frustratie – onzekerheid – mat of gedemoraliseerd – angstig – hulpeloosheid.

  • Denkend functioneren

Vergeetachtig – concentratieproblemen – piekeren – negatief denken – niet helder denken

  • Gedragsveranderingen

Gestoorde slaap – chaotisch – onrustig – teveel met één ding bezig – gejaagd – vermijden sociale contacten – ziek melden voor werk – gaan roken of drinken – agressief.

Langdurige stress, kan leiden tot overspanning of burnout (overwerkt of opgebrand zijn).

De Balans: draagkracht – draaglast

Wanneer je last hebt van stressklachten, dan kan het goed zijn te kijken welke kant van de weegschaal bijdraagt tot de ‘uit balans’ situatie. Je kunt dan zelf invloed gaan uitoefenen op de balans van de weegschaal.

Draagkracht

Assertiviteit

Regelmogelijkheden

Time-managment

Omgang met problemen en conflicten

Positieve gedachten

Sociale steun

Gezondheid

Lichamelijke conditie.

Leefgewoonten

Kunnen ontspannen.

Draaglast

Alledaagse stresssituaties

Problemen

Taakbelasting

Belastende werkfactoren

Belastende privé-factoren

Levensgebeurtenissen

Eisen en verplichtingen

Lichamelijke klachten

Leer weer verbinding te maken met jezelf en de rust en veilige beweegruimte te vinden te midden van de veranderingen.

NVFP - De FysiotherapeutRBCZSBLP