Mindfullness en zelfcompassie

MindfullnessMindfullness ofwel aandachtstraining probeert een duurzame positieve verandering te geven in de manier waarop men omgaat met gezondheid en ziekte. Het richt zich op de afname van stress en frustratie door aandachtig te leven.

Geschiedenis

Aandachtstraining is ontwikkeld door Dr. Jon Kabat-Zinn vanuit het medisch centrum van de Universiteit van Massachusetts. Als arts heeft hij zowel te maken gehad met de successen van de geneeskunde als met de grenzen ervan. Deze grenzen hebben onder andere te maken met de beperktheid van de medische kennis. Cliënten krijgen dan vaak de boodschap: ‘u zult ermee moeten leren leven’

Dit is meestal geen gemakkelijke opgave, zeker wanneer er niet bij wordt verteld hoe je ermee om moet gaan. Stress, zorgen en frustratie kunnen het gevolg zijn.

De Vraag: ‘Hoe ermee te leven?’ ligt aan de basis van aandachtstraining.

Aandachtstraining probeert de omgang met ziekte en gezondheid positief te beïnvloeden en de stress te verminderen.

Inhoud van de aandachtstraining

Oefeningen van de aandachtstraining richten zich op:

  • Acceptatie
  • Stil worden
  • Met een open aandacht het lichaam waarnemen.
  • Met een open aandacht de omgeving opnemen
  • Het voelen en accepteren van grenzen.
  • Het aangaan en voelen van positieve verbondenheid met jezelf en de omgeving
  • Het bewust worden van eigen verlangens, betekenis-gevers en herstelkracht

Soort oefeningen bij aandachtstraining

  • Ademhalingsoefeningen
  • Lichaamsverkenningsoefeningen
  • Bewegings- en rekoefeningen
  • Aandachtsoefeningen
  • Stilte-oefeningen

Zelf Compassie

Naast het volgen van mindfullness training heeft ook zelfcompassie training mij veel gegeven. Het vastlopen in frustratie, het over mijn grenzen gaan of laten gaan en het hard zijn voor mezelf ken ik goed. En ook de uitwerking die dat heeft. Ik kom dan verder weg van de staat die mij en de mensen om me heen goed doen.

Oefeningen en een benadering van zelfcompassie brengt me verder. Het helpt me te onderbreken uit een verkrampte staat. Via mijn ademhaling en verbinding met me hulpbronnen kom ik weer bij en met mezelf in een staat van veilig voelen. Van daaruit heb ik een veel beter platform van waaruit ik voor mezelf kan zorgen, mezelf woorden van geruststelling toe kan spreken, grenzen kan stellen en mijn richting weer op te pakken naar hoe ik in mijn leven wil staan.

Dit gun ik ook jou als ik je ontmoet in mijn praktijk

Wouter Beekhuis

Aandachtstraining en zelfcompassie geintegreerd in de therapie

De aandachtstraining richt zich op zowel de psychologische, sociale alswel de lichamelijke gevolgen van stress, pijn en ziekte. Zelf compassie op een liefdevolle omgang met lijden en jezelf, van waaruit je er met meer liefde kunt zijn voor je omgeving. Beide zijn dan ook passend binnen de therapie.

De term mindfullness roept vaak associaties op met oosterse geneeskunde of religies. De training past binnen de reguliere westerse gezondheidszorg en heeft hierin terecht een plek. Zoals ik de technieken toepas staan ze los van een religie. Wel zijn een aantal oefeningen gericht op betekenisgeving. Hoe dit ingevuld wordt is afhankelijk van je eigen wens daarin.

Alhoewel ik binnen mijn master studie psychosomatische fysiotherapie en daarna mindfullness en zelfcompassie trainingen gevolgd heb, ben ik niet officieel tot trainer opgeleid. Ik integreer daarom alleen oefeningen en benaderingen eruit binnen mijn behandelingen.

Op ontdekkingsreis om de taal en wijsheid van je lijf weer te verstaan.

NVFP - De FysiotherapeutRBCZSBLP