Adem en Ontspanning

Training adem en ontspanningGespannen of een bedrukte ademhaling?
Is het erg druk in je hoofd?

Bent je op zoek naar rust, herstel of een vrije ademhaling?

Een verbeterde ontspanning kan helpen om taken efficiënter uit te voeren of om klachten te verminderen.

Er zijn echter wel duizenden ontspanningsinstructies, waarvan er niet één is die voor iedereen werkt. Daarnaast geeft éénzelfde methode ook nog eens verschillende sensaties bij verschillende mensen.

Het is dus de kunst te ontdekken welke oefening voor jou bruikbaar zijn om meer ontspanning te krijgen.

Om hier een weg in te vinden kies ik er soms voor om eerst te oriënteren op wat je al weet dat bij jou werkt en dit verder uit te werken. Een andere keuze is om verschillende ontspanningsoefeningen door te nemen en de tijd te nemen om de uitwerking bewust te voelen. Zo kun je ontdekken welke ontspanningsoefeningen of elementen bij jou een aangename ontspanning geven.

Van diverse oefeningen heb ik ook een geluidsopnames, zodat je ze thuis nog eens kunt herhalen.

Verschillende veranderingen bij ontspanning:

Bij ontspanning veranderd er meer dan alleen minder spierspanning. Veranderingen die plaats vinden bij ontspanning zijn:

  • Aanpassing van de lichaamsspanning (is bijvoorbeeld spierspanning, hartslag, bloeddruk, ademfrequentie).
  • Het herstellen van de balans tussen actie- of ruststatus van het lichaam.
  • Een verplaatsing van de aandacht. (van actief naar passief of van binnen (jezelf) naar buiten (de omgeving).
  • Een verbeterde lichaamsbewustwording.
  • Functioneler ademen (efficiënter ademen naar hoeveel je lichaam nodig heeft, niet teveel of te weinig)
  • Functioneler bewegen (efficiënter bewegen: vloeiender met een aangepast inspanning naar de activiteit die nodig is)
  • Veranderingen in het denken.
Lichaams bewustwording

Op ontdekkingsreis om de taal en wijsheid van je lijf weer te verstaan.

NVFP - De FysiotherapeutRBCZSBLP